Baia Mare: Lucrarea Lunii Iunie – P. Kováts Ferenc (1911–1983) «Autoportret », la Muzeul Județean de Artă

Muzeul Județean de Artă Centrul Artistic Baia Mare

vă prezintă

Lucrarea Lunii Iunie

Kovats-P-Ferenc_Autoportret

P. Kováts Ferenc (1911–1983)

«Autoportret »

Kováts Ferenc s-a născut şi a murit la Baia Mare, unde şi-a consumat majoritatea vieţii şi unde şi-a împlinit opera şi destinul artistic. A învăţat să picteze la Baia Mare mai întâi pe corectura lui Thorma János, Réti István, Mikola András şi Krizsán János. Mai târziu cea mai mare influenţă asupra sa a avut-o Ziffer Sándor.

Fiind grav bolnav, s-a mutat o perioadă la Sighetu Marmaţiei la începutul anilor ’30 apoi la Sântimbru Gurghiului unde a executat câteva gravuri, expuse la Salonul Oficial de la Bucureşti, câteva fiindu-i achiziţionate de Casa Regală. În 1929 are o expoziţie personală la Sighetu Marmaţiei, în 1934 la Târgu Mureş, iar în 1936 se stabileşte definitiv la Baia Mare. Între 1925 şi 1941 a participat la numeroase expoziţii organizate de Asociaţia Pictorilor Băimăreni. Pe la sfârşitul anilor ’30 trece de la principiile artei naturaliste spre o artă conceptuală, modernă. În această perioadă apare în creaţia sa tematica compoziţiilor figurative cu personaje. În anii ’40 execută o serie de acuarele cu peisaje de la Izvoare şi practică şi sculptura în lemn.

Viaţa şi creaţia sa au fost influenţate de boala care i-a măcinat sănătatea. În urma unor complicații a scarlatinei, artistul a făcut meningită iar sechelele s-au soldat cu crize de epilepsie.

Autoportretul lui P. Kováts Ferenc se găseşte în colecţia Muzeului Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» din anul 2009 şi provine dintr-o colecţie privată din Baia Mare, muzeul intrând în posesia acestei piese prin donaţie.

Lucrarea este executată în jurul anului 1932, an în care artistul avea în jur de 21 de ani şi dovedea deja o instruire plastică care îi permitea nu numai o bună execuţie, dar şi o foarte abilă capacitate de interpretare a temei.

Chipul pictorului este proiectat pe fundalul unui geam. Lecţia clar-obscurului este relevată prin expunerea contre jour şi transpunerea chipului în umbră decupat pe fundalul luminos al geamului prin care vedem cerul de un albastru deschis nuanţat cu violet şi galben. Culoarea intensă capătă preţiozitate prin economia cu care este folosită în contextul economiei suprafeţei plastice.

Citește mai departe…

Dr. Dorel Topan

Șef Laborator de Cercetări Resurse Documentare și Organizaționale

Muzeul de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»

 

Lucrarea poate fi vizionată la Muzeul de Artă « Centrul Artistic Baia Mare», str. 1 Mai nr. 8. Baia Mare, începând cu data de 1 iunie, iar textul poate fi consultat și pe pagina web a muzeului.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s